SELAMAT BERSARA

SELAMAT BERSARA
Selamat bersara kepada Puan Hajjah Fatimah binti Abas pada 12 Februari 2010. Jasamu kami kenang. Ikhlas daripada Warga SK Saint Anthony

AKTIVITI MINGGU INI

Ahad, Mei 17, 2009

TAK KENAL MAKA TAK CINTA - LATAR BELAKANG SEKOLAH

Sekolah Kebangsaan Saint Anthony Teluk Intan adalah sebuah sekolah yang telah diasaskan oleh Rev. Father Binammy pada tahun 1932 dengan menumpang bangunan Sekolah Tamil St. Viannemy yang didirikan dalam kawasan Gereja Saint Anthony.

Setelah peringkat pertama bangunan SK St. Anthony siap pada penghujung tahun 1967, sebuah sekolah cawangan SRJK (1) St. Anthony telah diwujudkan pada tahun 1969 di pekan Langkap. Sekolah cawangan ini telah dibina oleh Rev. Father Ki-The Parish Priest of Saint Anthony Church Teluk Intan di atas lot tanah No. 4989 Langkap (salinan fotostat geran dilampirkan) dengan keluasan tapak 2 hektar. Sekolah cawangan ini terus beroperasi sehingga sekarang dengan dinamakan Sekolah Kebangsaan Saint Anthony Cawangan Langkap.

Dari sudut organisasi, pentadbiran sekolah ini adalah di bawah SK St. Teluk Intan. Ini bermakna, kesemua pentadbir sekolah iaitu Guru Besar dan Penolong-Penolong Kanan mentadbir dua sekolah yang jarak antaranya ialah 28.5 km. Walau bagaimanpun, pihak pentadbir telah melantik seorang Guru Kanan yang ditempatkan di sekolah cawangan bagi mewakili Guru Besar dalam menjalankan rurusan sekolah terutamanya pengajaran dan pembelajaran.

Guru Besar serta Penolong Kanan akan bergilir-gilir pada hari tertentu setiap minggu datang ke sekolah cawangan untuk mengajar beberapa subjek dan memantau.

Kini, SK St. Anthony Cawangan Langkap mempunyai 13 orang tenaga pengajar dan 2 orang pekerja am. Sekolah ini mempunyai 163 orang murid yang datang dari kawasan penempatan yang berhampiran seperti Kg. Alor Bakong, Kg. Orang Asli Palawan, sekitar pekan Langkap dan taman-taman perumahan.